تای چی چوان یا تای جی چوان

تای چی چوان یا تای جی چوان (Tai Chi Chuan / Tai ji Quan) (تلفظ چینی آن "تای جی چوان" می باشد) نوعی هنر رزمی چینی است که برای بهبود سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود.

این ورزش در رده ورزشهای رزمی ملایم قرار دارد و باعث می‌شود تا عضلات بدن با انجام تمرینات نرم و ساده، انعطاف‌پذیر و قوی شوند. درست برعکس ورزشهای رزمی سخت که با فشار و شدت تمرین عضلات را تقویت می‌کنند.

تمرینات و نرمشهای تای جی چوان با حرکات کند، آرام، و معمولا" به صورت گروهی هنگام صبح انجام می‌شوند. متخصصین این ورزش معتقدند که تمرینات تای جی به صورت دسته جمعی، اثر بهتری نسبت به تمرینات فردی آن دارد.

این ورزش چینی در خود کشور چین از طرفداران زیادی برخوردار است، بطوریکه تقریباً تمام پارکهای کشور چین، صبح‌ها مملو از افرادی هستند که در حال تمرین تای جی می‌باشند.

در کشور ایران علاقمندان زیادی به این رشته مشغول بوده و در سه بعد قهرمانی، همگانی و درمانی تمرین و ممارست می نمایند.ورزشکاران تای جی چوان در دو قالب سنتی و مدرن(مسابقاتی)به فعالیت مشغول می باشند. هم اکنون شیوه سنتی و اصیل چن تای جی در شهرهای اصفهان، تهران، سردشت و بندر بوشهر بصورت خیلی جدی زیر نظر اساتید مجرب این رشته آموزش داده می شود.

کشور ایران بدلیل وجود علاقمندان بسیار زیاد رشته ورزشی تای چی چوان ، "مرکز تبادلات فرهنگی خاور دور و خاور میانه" گردیده است.

فواید تای چی

Taichi shanghai bund 2005.jpg

از فواید عمده تای چی می‌توان به تقویت عضلات بدن، انعطاف پذیری و نرم شدن ماهیچه‌ها و زردپی‌ها، تمرکز و آرامش فکری، تقویت روحی و عصبی و آموزش دفاع شخصی اشاره کرد.

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که تای چی قادر است تا بیماریهای شدید، مزمن و حتی ژنتیکی را درمان کند. برای مثال با تمرین تاجی می‌توان امراض قلبی را درمان و یا از بروز آنها جلوگیری کرد. همچنین این ورزش می‌تواند استرس – که عامل بسیاری از بیماریهاست - را از بین برد.

تمرینات تنفسی این ورزش همچنین می‌تواند به سالم ماندن ریه و بهبود جریان گردش خون در بدن نیز کمک کند. آهستگی و نرمی در تمرینات تای چی باعث می‌شود تا تمرکز فکری بالا رود که این مساله خود به کنترل دستگاه عصبی فرد در شرایط بحرانی و فشارهای عصبی بسیار کمک می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که افرادی که تای چی تمرین می‌کنند کمتر عصبی شده و حتی از دروغ گفتن نیز پرهیز می‌کنند.

توصیه می‌شود که این با آموختن این ورزش، هرروز آنرا تمرین کنید. برای آموزش اول لازم است تا با سبک‌های آن آشنا شوید.

سبک‌های تای چی

در تای جی پنج سبک اصلی وجود دارد که از میان آنها برخی سبکهای مدرن نیز بوجود آمده‌اند: - سبک چن (Chen) - سبک یانگ (Yang) - سبک وو یا وو هاو (Wo or Wo Hao) - سبک وو یا وو یچاون یو (Wu or Wu Ch’aon yu) - سبک سان (Sun)

فهرست سبکهای بالا به ترتیب ارشدیت آنها هستند. البته ترتیب محبوبیت آنها بدین صورت است: یانگ، وو، چن، سان و وو هاو.

سبکهای مدرن زیادی نیز در این ورزش وجود دارند. برای مثال سبک دورگه (hybird) و جوانه‌ها (offshoots) از مهم‌ترین این سبکهای مدرن هستند.

سبک چن (chen) توسط چن وان تینگ نسل نهم از خاندان چن در روستای "چن جیاگو" از توابع شهرستان "جیائوتزو" در استان هنان، چین بنیان نهاده شد. چن وان تینگ یک ژنرال بازنشسته ارتش از دوران امپراتوری مینگ بود که طی سالهای ۱۶۰۰ الی ۱۶۸۰ میلادی می زیسته است. سبک چن از تای چی چوان مادر تمامی سبک های دیگر می باشد و سایر سبک های از آن منشعب شده اند. این شیوه بخاطر حرکات قدرتی و انفجاری ضمن اجرای حرکات نرم، آرام و موزون تای جی چوان معروف می باشد. یکی از آخرین وارثان سبک چن از روستای چن جیاگو، استاد بزرگ "چن ژنگلی" می باشد که ایشان جزو ۱۰ استاد بزرگ ووشو در جهان بوده و رئیس فدراسیون خاندان چن می باشد. همینک این رشته و این سبک در ایران فعال بوده و مرکز ایران چن تای چی سنتر متولی سبک چن زیر نظر استاد بزرگ چن ژنگلی، نسل نوزدهم از خاندان چن در ایران می باشد. همچنین برای اولین بار یک استاد تای چی از ایران موفق به دریافت نشان و کتیبه خاندان چن گردیده و نام خود را به عنوان نسل بیستم چن تای چی در شجره نامه خاندان چن به ثبت برساند. هم اکنون مرکز چن تای چی ایران زیر نظر اولین و تنها شاگرد ایرانی چن ژنگلی و همچنین نسل بیستم چن تای چی در ایران دائر و فعال می باشد. خاندان چن در روستای چن جیاگو از توابع شهرستان ون در استان هنان، کشور چین برای اولین بار تای چی چوان را بدعت گذاشته اند. بازماندگان این خاندان هر ساله تعدادی از اساتید مجرب در رشته چن تای چی را از سراسر دنیا را دعوت نموده و طی مراسمی آئینی آنها را بعنوان میراث دار تای چی خاندان چن معرفی می نمایند. Chen De Shi نام و لقب عباس حمزوی، اولین و تنها ایرانی ایست که در رشته تای چی چوان سبک سنتی چن موفق به احراز نام و نشان خاندان چن گردیده است.

منبع:http://fa.wikipedia.org

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...